2011. április 10., vasárnap

Freetrack + PS3Eye Projekt

Egyik nyáron kipróbáltam Baszkunál a Falcon 4.0-t ha jól emlékszem a címére, mert éppen repülőszimulátorozni támadt kedvem. Sajnos nem sikerült valami fényesen, igaz először játszottam joystickkal, viszont volt egy jópofa kütyüje is még Papunak a házilag barkácsolt TrackIR, amivel a fejünket mozgatva irányíthatjuk a játékokban a kamerát. Aztán a lelkesedés alább maradt, és mégsem repültem.

Most újra eszembe jutott a dolog autós játékok kapcsán, mert TDU-ban is idegesítő a dolog, hogy nem tudok simán elnézni jobbra, balra kanyarodás előtt, illetve belső nézetben zavaró, hogy csak a kormány előtti részt látom a külvilágból. Körbe néztem hát az interneten mi újság a TrackIRrel aztán konstatáltam, hogy 30-40 ezerért drága lesz ez nekem, főleg ha utána mégsem válik be. Így gondoltam én is sufni tuningolok egyet magamnak.

Szétnéztem az alternatív megoldások között, így jött a képbe a FreeTrack, ami ugyan azt tudja szoftveresen mint a TrackIR hardveresen. Csak egy webcam kell hozzá meg kézügyesség. Tovább olvasva kiderült, hogy Wii távírányítóval is képes működni, ami jobb mint a webcam mert a szokásos 30fps helyett 100 fpssel működik a beépített infrakamerája. Két érdekes "TeCső" link ezzel kapcsolatban http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw, http://www.youtube.com/watch?v=5s5EvhHy7eQ

Ha már működik Nintendoval, megnéztem a PS3 irányt is. Okos emberrek írtak a PS3eye kamerához windosos szoftvert amivel a kamera 640*480 as felbontás mellett 75 fpssel üzemel vagy 320*240 mellett 125 el, ami jobb mint a TrackIR hardvere. Beszereztem hát egy kamerát, és nekiálltam barkácsolni :)

Rend nem volt két napig az asztalon/szobában :)


A főszereplőnk a Playstation 3 Eye:


Először csak azzal próbálkoztam, hogy floppy lemezből fényszűrőt applikálok a kamera lencséje elé, de sajna napközben használhatatlan volt és éjjel se látott vele messzire a program, A második képen látszik egy kicsike kék pötty az egy IR LED fénye


Maradt hát a destruktív megoldás, el kell távolítani a kamerából az IR szűrőt, hál istennek olyan kamerát sikerült szereznem amiből ki lehet "szerelni" (bővebben itt). Első lépésként eltávolítottam a kamera hátulján a csavarokat takaró műanyag bigyókat, majd kicsavartam a csavarokat.


A csavarok eltávolítása után csavarhúzóval nekiestem a műanyag borításnak, a képen pirossal jelölt helyeken műanyag fülek fogják össze a kávát, amit csak úgy tudtam szétszedni, hogy eltörtem azokat. A teteje még könnyen szétjön de az aljával megszenvedtem rendesen.
 

Újabb 7 csavar, melyekből 2 tartja a nyákot a házban (piros karika), 3 a mikrofonokat (sárga), ezeket nem kell kicsavarozni, 2 pedig a lencsét az érzékelő előtt (zöld karika, illetve második kép), ezt csak azután távolítsuk el ha már kezünkben van a nyák a ház nélkül.


Vigyázva a szenzorra félre raktam a nyákot, nehogy ujjlenyomat vagy por/kosz menjen rá. (Igen abban a kupiban még volt ilyen szeglete az asztalomnak :P)


Az infra szűrő a jó kamera lencséjének hátulján van, csak bele van süllyesztve a műanyagba, hővel rögzítik nincs ragasztva. Első körben megpróbáltam csak leszedni a szűrőréteget a szűrőről, hogy ne veszítse el a fókuszt a lencse, de nem sikerült. Az aceton viszont remekül oldotta a műanyagot a lencse körül, és elég könnyen kiszedtem szike segítségével, amikor még bent volt a szűrő azt elfelejtettem lefotózni :P


Az IR szűrő helyett betettem egy látható fény szűrőt, esetemben floppy lemez darab, amit szépen méretre vágtam majd beraktam a lencse végébe a szenzor elé, ügyelve a hogy ne koszoljam, tapicskoljam össze


Végül összeszereltem a kamerát és megkönnyebbülve konstatáltam, hogy még működik és szépen látja a távirányító IR LEDjét. Az új berakott szűrő pedig szépen szűri a látható fényt, jól mutat a kamerában a LEDlámpa, és lehet sötétben is olvasni vele, úgy hogy más ne lássa. A monitoromra lehet ráférne egy takarítás...



Néhány link a szétszedéssel kapcsolatban:
AlexP’s Weblog
Videó 1. rész
Videó 2. rész

Következett az IR LEDek összeszerelése, amit majd a kamera figyelni fog. A vázat egy hibás táp házából vágtam ki. Flex, fűrész, hidegvágó és reszelő segítségével, mondhatni kipróbáltam mindent amit találtama műhelyben :)


Kézre vigyázni, mert könnyen bibis lesz :P


Az infra LEDeket pár hibás beléptetőrendszer vezérlőnyákjáról szedtem le (munkahely előnyei :P), ha más nincs ilyen szerencsés helyzetben akkor kénytelen venni. Megoldás lehet még a "Wii sensor bar"-ak nevezett kütyüje ami tulajdonképpen egy 10 IR LEDből álló "lámpa", nincs is benne semmi szenzor, lehet belőle kapni USBset illetve elemeset 2000 forintért is már használtan, így nem kell törődni ellenállás számítással, csak kicsit át kell szerkeszteni benne a dolgokat és máris használható. (Gondolom én :P) A LED bekötésénél figyelni kell a polaritásra különben nem világít, a lenti kép segíthet a polaritás megállapításában ha nem vettük a LEDeket.


Az IR LEDben az a jó hogy az emberi szem nem látja, de a kamerák igen, mobillal remekül lehet tesztelni, abban nincsen szűrő. 2db AAA (3V) elemre kötve szépen világít kékesen a fotoaparát kijelzőjén keresztül

A 4 darab viszont már sok volt ellenállás nélkül, mily meglepő ^^, ez a szegényke tökre ment


Mivel nem vagyok egy nagy forrasztó mágus, és volt itthon 3 rossz táp is, így arra gondoltam, hogy a floppy tápcsatlakozójába dugom bele a ledeket, így nem kell forrasztgatni, és egyszerűen cserélhető ha valami gond van velük.


A vázat bevontam szigszallaggal véletlenül se vágjon meg, illetve ne vezesse az áramot, és rögzitettem rá a floppy csatlakozókat



Jöhet a teszt, a LEDek működnek, és mivel a floppy csatlakozón 4 luk van így belefér 2 LED is egybe, reményeim szerint jobban látja majd a kamera, ha mégsem könnyen kivehető.


Az elemtartót felférceltem egy baseball sapkára, a LEDtartó vázat pedig felszigszallagoztam ideiglenes jelleggel a sültre, majd később rögzítem stabilabban. Közben szükség volt kis debugra mert a LEDek nem akartak világítani rögzítés után, de csak az elemeknél volt csak kisebb kontakt hiba szerencsére


Végül önarckép IR LEDdel megvilágítva :), és a FreeTrackben is működik, jöhet a játékteszt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése